Zmartwychwstanie Chrystusa inspirowało powstanie wielu wspaniałych kompozycji malarskich. Było ono częstym tematem w różnych okresach historycznych i stylach w sztuce. Przedstawienia Jezusa powstającego z grobu zaczęły pojawiać się pod koniec XI wieku. Początkowo sceny te ukazywano w formie fresków malowanych na ścianach świątyń, a od XIV wieku także poprzez malarstwo tablicowe (obrazy wykonywane farbami temperowymi na drewnianym podkładzie). Poniżej zamieszczamy wybrane przykłady dzieł malarskich ukazujących motyw Jezusa Zmartwychwstałego.

„Zmartwychwstanie” Giotto di Bondone ok. 1305 – fresk namalowany dla Kaplicy Scrovegnich w Padwie. Obrazuje scenę zmartwychwstania według słów zawartych w Ewangelii Jana.

„Zmartwychwstanie” Mistrz z Trzeboni ok. 1390 r. – czołowe dzieło gotyckiego malarstwa tablicowego w Czechach. Obraz jest częścią ołtarza wykonanego dla kościoła św. Idziego w Trzeboni.

„Zmartwychwstanie” Fra Angelico 1440-42 r. – obraz malarza wczesnego renesansu włoskiego – jest freskiem pochodzącym z klasztoru Świętego Marka we Florencji.

„Zmartwychwstanie” Dirk Bouts 1450-60 -dzieło niderlandzkiego malarza doby późnego gotyku. Znajduje się w Norton Simon Museum w amerykańskiej Pasadenie w stanie Kalifornia.

„Noli me tangere” Tycjan 1511-15 r. – obraz jest przykładem renesansowego malarstwa włoskiego. Jego tematyka została zaczerpnięta z Ewangelii św. Jana (J.20,14-18), gdzie opisane zostało spotkanie Marii Magdaleny z Chrystusem przed otwartym grobem.

„Zmartwychwstanie” Matthias Grünewald 1512-15 – obraz stanowi część Ołtarza z Isenheim. Obecnie eksponowany jest w Musée d’Unterlinden w Colmar we Francji.

„Zmartwychwstanie” El Greco 1596-1600 – Obraz uchodzi za jedno z najwybitniejszych przedstawień tematu Zmartwychwstania epoki renesansu. Jest to jedno z późnych i dojrzałych dzieł artysty, który wypracował już swój pełen dramaturgii styl. Jego praca odznacza się ekspresją, deformacjami postaci i przestrzeni oraz nietypową, rozedrganą kolorystyką. „Zmartwychwstanie” El Greca oddaje żarliwość hiszpańskiej religijności przełomu XVI i XVII wieku.